Yang sama-sama ingin belajar

Tuesday, June 29, 2010

Belajar sendiri di internet!

Salam semua,

Hari ini saya nak berkongsi sumber-sumber pelajaran saya di internet ini. Saya bermula dengan pelajaran2 percuma yang banyak terdapat di Youtube.

Dan daripada youtube, saya jumpa satu site yang banyak mengajar tentang tatabahasa Korea. Pada sesiapa yang berminat, bolehlah mengunjungi BusyAtom.com. Bagi saya ianya site yang bagus untuk belajar daripada awal mengenal huruf sehingga ke tatabahasa asas. Ada video dan juga pdf yang jelas.

Selain itu saya juga memuat turun podcast dan mendengarnya bila-bila saya ada masa terluang. Antara podcast2 yang saya dengari adalah Kimchigirls, SurvivalPhrases.com, dan KoreanClass101.

Untuk KoreanClass101, perlu bayar untuk melanggani podcast dan peralatan2 pembelajaran mereka yang banyak, namun ada juga podcast2 mereka yang percuma, jadi saya muat turun yang percuma sajalah :p

Selain daripada semua ini, saya juga menonton drama Korea untuk berlatih memahami percakapan. Sambil layan, sambil belajar kan. Takdelah rasa buang masa sejam untuk layan drama Korea yang panjang tu tanpa hasil apa2.

Namun begitu harus kita ingat yang ini semua adalah pembelajaran pasif iaitu masuk ke dalam. Untuk memahirkan diri kita juga perlu belajar secara aktif iaitu berlatih apa yang telah dipelajari. Bak kata pepatah omputeh, "practice makes perfect"!

Ok, selamat berlatih!

perkataan hari ini :

Berlatih : 연습하다 (yon-sep ha-da)

2 comments:

  1. jom kite 'yon sep ha da' sama2. saya pon minat korea2 nih. hehe. thanks :)

    ReplyDelete
  2. ya mari belajar sama2.. kung-bu haja yo..

    ReplyDelete