Yang sama-sama ingin belajar

Selasa, November 27, 2012

B.Korea : Hari ini cuaca baik!

Cicak yang berHujan


Salam semua,

Buah delima gemuk berisi,
  Dibawa budak ke atas titi,
Sudah lama tidak berkongsi, 
  Harap tidak ternanti-nanti.


Ewah berpantun pula saya. Baiklah kita bertemu lagi di dalam ruangan... ok semua orang dah tahu ya. Baiklah pada hari ini saya ingin berkongsi ayat yang selalu dituturkan untuk memulakan perbualan.

Ya, ianya tentang cuaca. Mari lihat dialog ringkas di bawah.

BM

Bad : Selamat pagi.
Radin : Selamat pagi.
Bad : Hari ini cuaca baik.
Radin : Yalah. Minggu ini cuaca memang baik
Bad : Harapnya petang ni tak hujan.
Radin :Ya, harapnyalah.

BK

밧드 :안녕하세요. (annyeong haseyo)
라딘 : 안녕하세요. (annyeong haseyo)
밧드 : 오늘은 날씨좋아요. (oneul-eun nal-sshi ga joh-a yo)
라딘 : 네.이번주 날씨가 정말 좋아요. (ne. ibon ju nal-sshi ga jeong-mal joh-a yo)
밧드 :오후 가 내리지 않으면 좋아요. (o-hu bi-ga neriji-ahn-eumyeon joh-a yo)
라딘 :그렇네요. (keu-reon ne yo)

Ok begitulah ceritanya. Kalau kat Malaysia ni kita jarang buka perbualan dengan cuaca, tapi di negara-negara empat musim, ianya perkara biasa untuk memulakan perbualan dengan topik cuaca. Ianya disebabkan cuaca mereka yang agak ekstrim sampai boleh jadi topik perbualan.

Saja je saya timbulkan topik cuaca ni kerana sejak kebelakangan ni asik hujan saja kan petang-petang. Kalau tak kena gayanya tu sampai banjir2 kilat jadinya. Oleh sebab itu mungkin lepas-lepas ini kita pun boleh gunakan cuaca sebagai pembuka bicara di antara kita juga nanti kan.

Baiklah itu saja untuk hari ini. Ringkas saja kan. Jikalau ada apa-apa soalan silalah kongsikan bersama ok.
Sampai jumpa lagi!
다음에 보자! 안녕!

-나쉬
Nash Azly