Yang sama-sama ingin belajar

Wednesday, June 16, 2010

Sukukata Hangul


Salam semua,


Hari ini saya akan berkongsi cara-cara mengeja dan membuat suku-sukukata di dalam bahasa Korea.

Sukukata2 di dalam bahasa Korea terdiri daripada 2, 3 atau 4 gabungan2 huruf2 Hangul. Setiapnya disusun bersebelahan, bertindih, ataupun bersebelah dan bertindih.

Ada peraturan untuk susunan2 ini, namun saya sendiri tidak belajar sampai sebegitu terperinci. Mungkin sebab fokus pembelajaran saya adalah lebih kepada untuk membaca tulisan Hangul dan bukan untuk menulisnya.

Ok di bawah ini saya tunjukkan contoh gabungan2 huruf Hangul yang boleh dibuat untuk membentuk sukukata.

Contoh : Hangul

1. ㅎ (h) + ㅏ(a) = ( Ha) *bersebelahan

2. ㄱ (g) + ㅡ (e) = 그 ( Ge ) *bertindih

3. ㅎ (h) + ㅏ(a) + ㄴ (n) = (Han) *bersebelahan dan bertindih

4. ㄱ (g) + ㅡ (e) + ㄹ(r/l) = (Gel) *bertindih


Daripada di atas, kita boleh dapat perkataan 한글 iaitu Hangul.

Mengapa ejaannya 'hangel' tapi disebut hangul? Sebenarnya bunyi itu adalah lebih kepada 'eu' daripada 'e' namun untuk memudahkan lidah kita yang baru belajar saya menggunakan 'e' saja.

Di sini saya ingin mengingatkan, di dalam bahasa Korea juga ujud konsep ejaan baku sepertimana yang terdapat di dalam bahasa kita. Kita mengeja 'kita' namun menyebutnya sebagai 'kite'. Begitu juga dengan bahasa Korea dan saya pasti bahasa2 lain juga. Kebiasaan ini hanya boleh dipelajari dengan pengalaman mendengar dan bertutur di dalam bahasa itu sendiri. Oleh itu, janganlah risau ya.

Itu saja buat entri kali ini. Selamat berlatih!


Perkataan hari ini :

한글 : Hangeul ; tulisan Korea.


2 comments: