Yang sama-sama ingin belajar

Isnin, Ogos 13, 2012

B.Korea : Sakit perut!



Salam semua,

Pada hari ini kita kembali kepada pelajaran bahasa Korea. Dah sebulan lebih juga takde kelas ya, harap-harap masih ingat lagi bahasa Korea ni. Terima kasih pada yang masih sudi mengikuti blog ini walaupun selow saja updatenya.

Baiklah pada hari ini kita akan belajar tentang satu perkataan iaitu 'sakit'. Di dalam bahasa korea, 'sakit' merupakan satu kata sifat. Yang bagusnya, dari segi tatabahasa, kata sifat dengan kata kerja lebih kurang saja. Untuk lebih jelas lagi, macam biasa, mari lihat dialog di bawah.

B.Melayu

Kay : Kenapa ni Jo?
Jo : Aku sakit perutlah.
Kay : Yeke? Kau dah makan ubat?
Jo: Belum.
Kay : Kenapa tak makan? Ada ubat tak?
Jo : Sebenarnya aku nak pergi toilet lah.
Kay : Kau ni..!!


B.Korea

께이 : 왜그래요 ? (oue gurae-yo?)
조 : 배가 아파요. (bae ga a-ppa-yo)
께이 : 정말요? 약을 마셨어요? (jeong-mal-yo? yak-eul masho-sso-yo?)
조 : 아직이에요. (a-jik-ieyo)
께이 : 왜 아직 마시지 않아요? 약을 가지고 있어요? (oue ajik mashiji anh-a-yo? yak-eul ka-ji-go issoyo?)
조 : 사실은 저는 화장실 가고 싶어요. (sashir-eun jeo-neun hoa-jang-shil kago shi-ppo-yo)
께이 : 너...!! (noe..!!)


Okey dialog panjang-panjang tapi sekali je pakai perkataan 'sakit'. Haish taktau la membantu ke tak. Harap2 membantulah ya. Baiklah secara mudahnya mari kita lihat semula ayat contoh di dalam dialog di atas.

배가아파요(bae-ga a-ppa-yo) : sakit perut.

Oleh kerana 'sakit' adalah kata sifat, maka struktur ayat yang digunakan ialah seperti di bawah :

                   Objek + partikel 이/가(i /ga) + Kata sifat아프다 (a-ppeu-da)

Berikut adalah contoh-contoh penggunaan 'sakit' yang lain :

머리가 아프다 (mo-ri ga a-ppeu-da) : sakit kepala
마음이 아프다 (ma-eum i a-ppeu-da ): sakit hati
손이 아프다 (son i a-ppeu-da): sakit tangan
눈이 아프다 (nun i a-ppeu-da ): sakit mata

Namun begitu bila digunakan di dalam ayat ianya akan disebut a-ppa-yo (bentuk sopan).

Okey setakat itu saja untuk hari ini. Jikalau ada apa-apa kemusykilan bolehlah kita perbincangkan.

Di sini saya juga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut hari raya aidilfitri yang akan tiba tidak kurang seminggu saja lagi. Sebelum itu sama-samalah kita menikmati hari-hari terakhir Ramadhan untuk tahun ini, semoga ibadah kita terus diberkati, insyaAllah.

Kepada yang memandu pulang ke kampung, berhati-hati di jalanraya!
Jumpa lagi! 안녕히가세요!!


Nash Azly