Yang sama-sama ingin belajar

Rabu, Mac 19, 2014

B.Jepun : Senang dan susah

数学(Suugaku)


Salam semua,

Hari ini saya ingin update sedikit pelajaran bahasa Jepun dengan dua perkataan baru.

1. Senang, mudah

B.J  : 簡単 かんたん (kantan

2. Susah

B.J : 難しい むずかしい (muzukashii


Mari lihat contoh ayat.

BM :  Itu perkara mudah.
BJ : それは簡単なことです。
   Sorewa kantan na koto desu.

BM : Matematik adalah pelajaran yang susah.
BJ : 数学は難しい科目です。
      Suugaku wa muzukashii kamoku desu.


BM : Mudah kan?
BJ : 簡単でしょう?
       Kantan desho?

Yep, begitulah adanya.
Dan itu saja untuk kali ini.
Sampai jumpa lagi.
またね~

Nash

Jumaat, Januari 17, 2014

B.Korea : Ayat Rambang 1



Salam semua,

Oleh kerana saya belum tahu apa nak update lagi, maka entri hari ini adalah entri ayat rambang. Kalau bahasa omputehnya, random sentence gitu.

Dengan menulis ayat rambang, kita boleh test segala pelajaran yang kita dah belajar selama ini kan. Satu hari satu dua ayat pun dah cukup.

Baiklah, berikut adalah ayat rambang saya untuk hari ini.

*************************

안녕하세요~
오늘은 금요일 입니다.
휴일있으니까 회사에는 가지않습니다.
오늘은 예정이 아무것도 없어서, 그냥 집에 있습니다.

Annyeong haseyo~
O-neul-eun keum-yo-il ib-ni-da.
Hyu-il iss-eu-ni-kka hwi-sa-e-neun ka-ji-anh-seup-ni-da.
O-neul-eun ye-jong-i a-mu-gos-do obs-eo-seo, keu-nyang jib-e iss-seub-ni-da.

Helo~
Hari ini hari Jumaat.
Sebab cuti, maka saya tak pergi ofis.
Hari ini tak ada apa-apa plan, hanya duduk di rumah.

**************************

Oklah, ayat-ayat rambang sebenarnya sebab ada tiga ayat.

Rasanya banyak daripada strktur ayat-ayat di atas ni telah pun saya kongsikan, kan?
Kalau ada yang belum, dan macam tak faham ke, bagitaulah ya.

Okey, tu saja untuk hari ini.
Selamat menyambut hari minggu dengan bermalas-malasan.

안녛~~

Nash


Rabu, Oktober 23, 2013

B. Jepun : Nombor belas-belas dan puluh-puluh

Siapa tau nama kereta ini?


Salam semua,

Hari ini saya nak kongsikan tentang nombor di dalam bahasa jepun. Sebelum ini saya dah kongsikan tentang nombor 1 sampai 10 di dalam entri di sini. Hari ini saya akan teruskan dengan nombor belas-belas dan puluh-puluh pula.

Okey kalau anda dan tahu nombor 1 sampai 10, anda pasti tahu yang nombor 10 adalah "jyu" atau "じゅう" dan ditulis sebagai di dalam tulisan kanji.

Untuk pengetahuan anda, nombor 10 ini juga digunakan sebagai "belas" dan juga "puluh" di dalam bahasa jepun. Mari lihat rajah di bawah.



Secara asasnya, untuk sebut nombor belas-belas di dalam bahasa jepun, kita sebut "sepuluh satu", "sepuluh dua", "sepuluh tiga" dan seterusnya. Dua puluh pula disebut "dua sepuluh", "dua sepuluh satu" dan seterusnya. Yang ini dah dekat dengan bahasa melayu dah, so rasanya lebih mudah lagi.

Jadinya kalau tiga puluh macam mana?

Betul. "San-jyu" atau 三十.

Begitulah seterusnya sampai 99 iaitu "kyu-jyu-kyu" atau 九十九.

Baiklah itu sahaja untuk hari ini. Kalau rasa senang sangat, sila hafal tulisan kanjinya pula okey. Kalau kanjinya pun dah hafal, bagitau saya, saya kongsikan ratus-ratus dan ribu-riban pulak.

Maka dengan ini, selamat mengira dan gambattekudasai~

また次の時にね~!
頑張ってください~

Nash Azly