Yang sama-sama ingin belajar

Sunday, June 27, 2010

Ayat kata kerja

Salam semua,

Hari ini saya nak berkongsi tentang ayat yang mengandungi kata kerja. Seperti biasa kata kerja ada dua jenis, transitif dan intransitif. Hari ini saya tunjukkan yang transitif dahulu ya.

Kalau ingat pada entri Struktur Asas Bahasa Korea dulu, saya dah terangkan tentang struktur asas dengan ayat contoh. Mari kita lihat semula.

1. Saya makan nasi.
저는밥을먹어요.
cho-nen pab-el mog-o-yo.

저(cho) : saya
밥 (pab) : makanan/nasi
먹어요(먹다) (mogda): makan

Struktur ayatnya terbalik daripada bahasa kita iaitu subjek+objek+kata kerja, dan sama seperti ayat fakta penyata, kita dapat lihat yang ayat kerja ini juga mempunyai partikel di dalamnya.

Partikel yang digunakan ialah partikel 을 (el) atau 를 (lel) bergantung pada huruf akhir konsonan atau vowel pada objek sebelumnya. 을 (el) untuk objek berakhir dengan konsonan, dan 를 (lel) untuk berakhir vowel.

Fungsi partikel ini adalah untuk menandakan yang perkataan tersebut merupakan objek kepada sebuah kata kerja yang datang selepasnya.

Pengakhir ayat baru diletakkan kata kerja. Dan kata kerja di dalam bahasa korea berubah-ubah bentuk mengikut waktu perlakuan dan lain2 lagi. Yang ini saya akan kongsikan pada lain entri. Buat masa ini adalah penting yang kita faham apabila ada partikel 을/를 saja, maka kita tahu yang itu adalah ayat kerja.

Mari lihat contoh lagi.

2. Dia tengok tv.
그는텔레비전을봐요.
Ku-nen tel-le-bi-jon-el poa-yo.

3. John boleh main bolasepak.
전은 죽구를 줄 함니다.
John-en chuk-ku lel chul ham-ni-da. * ayat ini telah dibetulkan pada 29/6/2010

4. Saya belajar bahasa Korea.
저는한국어를 공부해요.
Cho-nen han-guk-o lel kung-bu hae-yo.


Ok selamat berlatih!



Perkataan hari ini :

1. televisyen : 텔레비전 (tel-le-bi-jon)
2. bolasepak : 죽구 (chuk-ku)
3. buat/lakukan : 하다 (하세요) (ha-da)
4. lihat/tengok : 보다 (po-da)
5. bahasa Korea : 한국어 (han-guk-o)
6. belajar : 궁부하다 (kung-bu ha-da)





No comments:

Post a Comment