Yang sama-sama ingin belajar

Tuesday, June 15, 2010

Asas Mempelajari Bahasa Korea

Salam semua,


Pada awalnya saya bermula belajar bahasa Korea dengan belajar frasa2 asas seperti ucapan selamat dan lain2, namun kemudian saya dapati yang saya mudah keliru dengan sebutan2 di dalam lidah Korea ini.

Maka saya telah membuat sedikit kajian di internet dan saya dapati bahawa untuk mengatasi perkara ini, saya perlu kembali kepada asas sesebuah bahasa iaitu tulisannya.

Bahasa Korea mempunyai sistem tulisan yang tersendiri yang dipanggil "Hangul" (dibaca hanggul). Tulisan ini terbahagi kepada 2 bahagian, konsonan dan vowel. Gabungan konsonan dan vowel ini yang akan menghasilkan sukukata2 yang akan membentuk bahasa Korea itu sendiri.

Di sini, apa yang menjadikan saya keliru adalah kerana perbezaan bunyi pada vowel di dalam tulisan Hangul berbanding Romawi yang kita gunakan sekarang ini. Oleh sebab itu, untuk memudahkan kita mempelajari Bahasa Korea ini, adalah lebih baik kita mempelajari tulisannya terlebih dahulu.

Saya akan kongsikan tentang tulisan Hangul di entri yang akan datang.

Jumpa lagi!





No comments:

Post a Comment