Yang sama-sama ingin belajar

Saturday, June 19, 2010

Struktur Asas Bahasa Korea

Salam semua,

Hari ini saya nak berkongsi tentang struktur asas bahasa Korea. Bahasa Korea memiliki struktur bahasa yang terbalik daripada bahasa Melayu dan Inggeris. Mari lihat perbezaannya.

Contoh ayat :

저 는 전 이에요.
Cho -nen John i- e-yo.

Saya (adalah) John.
I am John.

Kalau kita lihat ayat di atas ni, struktur Bahasa Melayu dan Inggeris adalah sama, iaitu :

Subjek - kata kerja - objek
Saya adalah John
I am John

Namun begitu, Bahasa Korea terbalik susunan objek dan kata kerjanya. Kata kerjanya sentiasa berada selepas objek.

Subjek - objek - kata kerja
저 는 전 이에요.
Cho -nen John i- e-yo.
(saya) (John) (adalah)


Berikut adalah satu lagi contoh :

Saya makan nasi.
I eat rice.

저 는 밥 을 먹 어 요.
cho-nen pab-el mog-o- yo.
(saya) (nasi) (makan)


Beginilah struktur asas bahasa Korea. Janganlah beranggapan yang ianya pelik, kerana bukan bahasa Korea sahaja yang begini. Bahasa Jepun juga mempunyai struktur yang sama, dan saya pasti ada bahasa-bahasa lain yang begini juga. Kenalah kita biasakannya kan.

Ok, selamat berlatih!


Perkataan hari ini :

밥 (pab) : nasi /makanan

먹 다 (mog-ta) : makan


No comments:

Post a Comment