Yang sama-sama ingin belajar

Tuesday, August 03, 2010

Partikel 이 dan 가

Salam semua,

Hari ini saya ingin berkongsi tentang partikel 이 dan 가 (disebut 'i' dan 'ga').

Kedua2nya mempunyai fungsi yang sama iaitu menjadi penanda objek (object marker) di dalam sesuatu ayat.

Seperti biasa, 이 diletakkan selepas objek yang berakhir dengan konsonan dan 가 diletakkan selepas objek yang berakhir dengan vowel.


Strukturnya adalah seperti berikut ;

Objek + 이/가 + kata kerja/kata sifat/predikat.

contoh :

Epal ini sedap.
이사과가맛있어요.
i-sagua ga mas-iss-o-yo

Epal adalah objek kepada kata sifat 'sedap'

Dia ada duit.
그는돈이있어요.
ke-nen toen-i iss-o-yo

'Duit' adalah objek kepada kata kerja 'ujud' ataupun 'ada'.

Saya yang makan.
제가먹어요.
che-ga mok-o-yo.

'Saya' adalah objek yang ditekankan di dalam ayat ini. Di sini kita boleh lihat, kenapa kita tak gunakan partikel 는 untuk ayat ini? Mari kita lihat bezanya.

1. Saya makan nasi.
저는밥을먹어요.
cho-nen pap-el mog-o-yo

'Saya' di sini adalah subjek dan objeknya 'nasi'. Penekanan ayat adalah terhadap perlakuan makan nasi.

2. Saya (yang) makan nasi.
제가밥을먹어요.
che-ga pap-el mog-o-yo

Di dalam ayat ini, yang hendak ditekankan adalah 'saya' sebagai objek di dalam ayat.

Beza penggunaan partikel 은/는 dan 이/가 memang sedikit mengelirukan, namun kelak alah bisa tegal biasa. Janganlah risau ya.

Untuk memahirkan diri kita, rajin2lah buat ayat menggunakan perkara2 yang telah dipelajari. Ok, selamat berlatih!


perkataan hari ini :

kata nama
epal : 사과 (sa-gua)
sedap : 맛있다 (mas-it-ta)
duit : 돈 (toen)

kata kerja
ada : 있다 (it-ta)







3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Boleh tanya?macam mana nak cakap "saya tak baca buku itu" ?
    Adakah kono hon wa watashi no yomimasen atau
    Watashi wa kono hon wo yomimasen?
    Tunjuk ajarku sensei
    Dozo yoroshiku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply.
      Okey yang sebetulnya adalah seperti di bawah :

      BM : Saya tak baca buku itu
      BJ : Watashiwa sono hon wo yomimasen.

      Ayat pertama 'Watashi wa kono hon wo yomimasen' tu dah betul dah, cuma kono bermaksud ini manakala sono bermaksud itu.

      Good job! :)

      Delete