Yang sama-sama ingin belajar

Tuesday, August 10, 2010

Negatif negatif

Salam semua,

Hari ini kita belajar ayat negatif. Bukan fikiran negatif ya, tapi ayat negatif. Tidak, bukan, dan sebagainya.

Strukturnya sama, cuma hujungnya ditukar kepada bentuk negatif.

contoh :

+ve
Saya Jason.
저는 제슨입니다.
cho-nen Jason imnida.

-ve
Saya bukan Jason.
저는제슨이아닙니다.
cho-nen Jason-i animnida.

Ok kalau perasan, ayat positif takde partikel tapi bila negatif ada partikel 이/가 ni pulak. Kalau kita rujuk entri saya yang lepas tentang partikel ini, ianya digunakan untuk penekanan, dan untuk ayat negatif, biasanya kita ingin menekankan yang objek itu bukanlah subjek.

Tapi penggunaan partikel ini biasanya digugurkan kerana bila sudah biasa, memang boleh faham objek dan subjek hanya melihat pada susunan perkataan di dalam ayat. Di bawah adalah contoh di mana partikel digugurkan.

Saya bukan Jason.
저제슨아닙니다.
cho Jason animnida.

*boleh digunakan untuk perbualan tapi bukan penulisan ya.


Baiklah mari lihat contoh ayat negatif untuk stail heyo pula.

+ve
Sayalah orang itu.
저는 그사람 이에요.
cho-nen keu-saram ieyo.

-ve
Saya bukanlah orang itu.
저는 그사람 아니에요.
cho-nen keu-saram anieyo


Beberapa contoh ayat lain :

Bukan saya!
저아니에요!
cho anieyo!

Lelaki yang mencintai awak, bukanlah lelaki ini.
너를 사망하는 남자는, 이남자 가 아닙니다.
no-leul sarang hanun namja neun, i namja ga animnida.


Mudah kan. Baiklah sampai di sini saja. Selamat berlatih ya.





No comments:

Post a Comment