Yang sama-sama ingin belajar

Friday, December 10, 2010

Kata Kerja : Past Tense


Imej dari sini


Salam semua,

Seperti yang saya telah maklumkan, pada minggu ini saya akan berkongsi tentang perubahan kata kerja mengikut tense ayat. Untuk kali ni, kita lihat past tense dahulu ya.

Lama dahulu saya dah kongsikan tentang kata kerja untuk bahasa Korea, jika mahu ulangkaji boleh rujuk di sini ya. Pada kali ini saya akan sekalikan dengan bahasa Jepun lah.

Seperti yang kita maklum, kata kerja terletak di penghujung ayat di dalam struktur kedua2 bahasa ini. Maka perubahan tense juga berlaku di hujung ayat, serupa dengan yang kita telah pelajari pada entri yang lepas, cuma bentuknya saja yang sedikit berbeza.

Mari kita lihat ya.

Ayat present tense ;

BM: Saya pergi ke sekolah.

BJ:  私は 学校(がっこう)へ 行きます(いきます)。
(watashi wa gakkou he ikimasu)

BK: 는 학교에 가요.
(cho-nen hakkyo-e kayo)


Ayat past tense ;

BM: (Tadi) Saya pergi ke pejabat .

BJ: 私は 会社(かいしゃ)へ 行きました(いきました)
(watashi-wa kaisha he ikimashita)

BK: 는 회사에 갔어요.
(cho-nen hwasa-e ka-ssoyo)


Boleh tangkap tak apa bezanya? Rasanya boleh kan. Hujung kata kerja berubah apabila tense nya berbeza. Secara mudahnya seperti di bawah.

Bahasa Jepun :
Penghujung ~ます (~masu) akan bertukar menjadi ~ました(~mashita).

Bahasa Korea :
Penghujung ~요(~yo) akan bertukar menjadi ~ㅆ어요(~ssoyo).


Baiklah kita teruskan dengan contoh2 lain ya.
1. Saya berjalan seorang diri.

私は 一人(ひとり)で 歩きました(あるきました)。
(watashi-wa hitori-de arukimashita)

저는혼자 걸었어
(cho-nen honja kollossoyo)


2. Ada kucing datang.

猫(ねこ)が 来ました(きました)。
(neko-ga kimashita)

고양이가 왔어요.
(koyangi ga wassoyo)


3. Abu sudah makan.
アブさんは もう 食べました(たべました)。
(Abu-san wa mou tabemashita)

아부씨는벌써 먹었어요.
(Abu-shi nen polso mogossoyo)


Kalau diperhatikan di sini, kelihatan Bahasa korea berubah sedikit berbeza berbanding bahasa jepun. Kata kerja di dalam bahasa korea menjadi sedikit rumit apabila mengalami pertukaran bentuk kerana tulisannya. Tapi kalau dapat tangkap sedikit pun dah kira oklah. Lama2 nanti biasalah.

Berdasarkan di atas ini dan entri yang lepas, saya rasa semua boleh agak bagaimana pertukaran kata kerja kepada bentuk negatif dan juga kepada bentuk negatif past tense. Saya akan kongsikannya pada entri yang akan datang, insyaAllah.

Baiklah setakat itu saja untuk kali ini. Saya harap agar pembaca semua dapat sesuatu yang bermanfaat daripada apa yang saya kongsikan. Selamat berlatih ya.

またね!


Perbendaharaan kata :

sekolah = 学校(がっこう)gakkou = 학교 hakkyo
pergi = 行きます(いきます)ikimasu = 가다 kada
syarikat/pejabat = 会社(かいしゃ)kaisha = 회사 hwasa
seorang diri = 一人(ひとり)hitori = 헌자 honja
berjalan = 歩きます(あるきます)arukimasu = 걷다 kotta
kucing = 猫(ねこ)neko = 거양이 koyangi
datang = 来ます(きます)kimasu = 오다 oda
sudah = もう mou = 벌써 polsso
makan = 食べます(たべます)tabemasu = 먹다 mokta

No comments:

Post a Comment