Yang sama-sama ingin belajar

Friday, July 16, 2010

Kamus Online


Salam semua,

Tak sah belajar bahasa kalau takde kamus kan. Rasa senak je bila kita nak tau apa terjemahan di dalam bahasa tertentu tapi tiada kamus di sisi.

Oklah, untuk kamus bahasa Korea, saya menggunakan kamus atas talian saja (gedik tulis je la online). Mungkin ada banyak versi online namun yang saya gunakan ialah dari website www.naver.com.

Naver ni kira macam Google versi Korea. Dalam ini boleh cari apa saja pasal Korea, tapi semuanya dalam tulisan robot2 kenit tu la, so kena bersusah payah sikit ya.

Ok saya tunjuk kat mana yang kamusnya. Sila tengok tanda bulat di bawah yang bertulis 사전(sajon) tu. Sila klik di situ.






Kemudian kita akan sampai ke page yang seperti di bawah ini pula. Sila isikan apa2 perkataan yang anda hendak cari di dalam petak seperti di bawah. Contoh carian di bawah adalah 'dictionary'.






Lepas dah isi perkataan yang nak dicari tu, tekanlah butang hijau belah kanan dia tu. Dan akan keluar page yang seperti di bawah. Anak panah tu menunjukkan terjemahan kata yang dicari, di dalam contoh ini ialah "사전" yang bermaksud "kamus".




*anak panah tu penunjuk saja, dalam website sebenar takde, janganlah cari anak panah tu pulak ya.

Di bawahnya ada juga disertakan ayat2 contoh untuk memudahkan pemahaman. Mungkin sedikit sukar untuk menggunakan kamus ini pada mulanya, namun saya pasti ianya satu latihan membaca yang bagus untuk kita.

Oh ya, jika nak cari perkataan di dalam korea pun boleh, taip saja di dalam kotak yang sama dan makna di dalam bahasa inggeris akan keluar.

Ok selamat mencuba!


Perkataan hari ini :

kamus : 사전 (sajon)
bahasa inggeris : 영어 (yong-o)
bahasa korea : 한국어 (hanguk-o)

3 comments: