Yang sama-sama ingin belajar

Jumaat, Oktober 01, 2010

Bahasa Jepun : Struktur ayat asas

Salam semua,

Hari ini saya ingin berkongsi tentang struktur ayat asas di dalam bahasa jepun. Bahasa Jepun lagi? Asik2 bahasa jepun saja, bila nak sambung belajar bahasa korea pulak? Maaflah ya kepada yang lama menunggu, kali ini masih bahasa jepun, namun saya akan cuba kaitkan dengan bahasa korea ya.

Ok secara asasnya struktur bahasa jepun dan bahasa korea adalah serupa. Bagi yang belum tahu struktur bahasa korea, boleh rujuk di sini untuk entri awal2 dahulu ya.

Jika sudah baca entri yang saya rujukkan di atas ni, maka tak perlulah saya terangkan secara panjang lebar ya. Secara asasnya struktur ayat bahasa jepun terbalik berbanding bahasa melayu seperti di bawah;


subjek + objek + kata kerja


Kita teruskan dengan contoh.

Contoh 1 :

BM : Saya (adalah) Abu. subjek + kata kerja + objek

BJ : 私はアブです。(watashi-wa Abu desu) subjek + objek + kata kerja

BK : 저는 아부 예요. (chonen Abu yeyo)

* watashi = saya

Mungkin contoh pertama ni tak nampak sangat bezanya. Mari kita lihat contoh kedua pula.


Contoh 2 :

BM : Abu pergi sekolah.

BJ : アブさんは学校へ行きます。(Abu-san wa gakkou he ikimasu)

BK : 아부시는학교에가요. (Abu-shi neun haggyo e kayo)

* sekolah = gakkou = haggyo
* pergi = ikimasu = kayo

Ok rasanya jelas kan keterbalikan struktur ayatnya. Dan kita juga boleh lihat keserupaan di dalam struktur ayat bahasa jepun dan korea. Macam tukar perkataan saja. Perkataan pun dekat-dekat juga bunyinya. Ya secara asasnya begitu, namun tetap ada perbezaan2nya yang tersendiri.

Mari lihat lagi satu contoh.

BM : Dia makan nasi.

BJ : 彼はご飯を食べます。(Kare-wa gohan wo tabemasu)

BK : 그는밥을먹어요. (keu-nen pap el mogoyo)

* dia = kare = keu
* makan = tabemasu = mogoyo
* nasi = gohan = pap

Jelas tak? Jika masih tak jelas, sila beritahu ya. Jika sudah jelas pun kalau nak beritahu apa salahnya. Penat cakap sorang2 di dalam blog ini. Oh ya, kalau rasa pelik melihat tulisan jepun yang pelbagai jenis di dalam ayat2 contoh di atas, saya akan terangkan lebih lanjut di entri seterusnya.

Baiklah setakat itu saja untuk kali ini. Kita jumpa lagi di entri hadapan.

Mata ne!


6 ulasan:

  1. pasal yg encik nad tnya saya kat n3 sbelum nie..
    watashi wa gakkou de benkyou wo shimashita...
    hana pon blaja yg basic punyer...
    bawah moe..

    BalasPadam
  2. oo gakkou kat moe ke.. basic2 pun dah tau tatabahasa ni dah kira bagus sangat dah.. korekara mo gambarimashou ne..

    BalasPadam
  3. wa,he... dgunakn utk apa?
    cnth mcm:
    "Abu-san wa gakkou he ikimasu"

    "wa" tu sama mcm ialah ker?

    BalasPadam
  4. Ya, 'wa' itu mirip 'ialah' cuma ianya adalah partikel penanda subjek, dalam cth ni menandakan yang Abu adalah subjek ayat. 'he' pula adlaah partikel penanda arah untuk kata kerja. Lebih kurang 'ke' di dlm BM. Saya belum jelaskan lagi tentang perkara ini nampaknya. Nanti saya buat entri untuk perkara ini ya.

    BalasPadam
  5. Arigatou Naddsan..
    yoroshiku onegaishimasu..

    BalasPadam
  6. ayt2 Bj ngn bk umumnya mmng lgy pnjg2 drpd bm ke?

    BalasPadam