Yang sama-sama ingin belajar

Tuesday, October 05, 2010

B.Jepun : Kenapa Guna Tulisan yang Berbeza

Salam semua,

Selamat bertemu lagi. Hari ini adalah sedikit lanjutan daripada entri yang lepas. Saya ingin tambah sedikit tentang penggunaan tulisan di dalam contoh2 ayat yang digunakan. Saya pasti anda perasan di dalam kedua2 contoh ayat yang diberikan, ada 3 jenis tulisan jepun digunakan. Mari kita teliti semula.

Contoh ayat :

私はアブです。

私 : watashi (tulisan kanji)
アブ : Abu (tulisan katakana)
は, です : ha(dibaca wa), desu (tulisan hiragana)

Kenapa campur2 ni? Peninglah kepala.

Sebenarnya campur2 ni membuatkannya lebih mudah difahami. Ini adalah kerana kita tahu apa yang hendak dibaca sekali imbas. Cuba saya tulis seluruhnya dengan Hiragana.

わたしはあぶです。(watashi-wa Abu desu)

Ok mungkin ayat sepotong sebegini masih mudah difahami. Namun cuba bayangkan seperenggan penuh dengan tulisan Hiragana seperti di atas. Kemudian bayangkan semuka penuh. Cukup dua muka mungkin mata akan berpinar.

Kenapa keliru? Sebab utamanya adalah kerana ujudnya perkataan sama yang mempunyai banyak maksud. Contohnya perkataan 'watashi' di atas, selain membawa makna 'saya' ia juga boleh membawa makna 'serah'. Begitu juga dengan 'Abu' yang juga adalah nama sejenis lalat.

Oleh tu untuk membezakannya dan memudahkan pembacaan, maka perkataan2 ini ditulis di dalam Kanji mahupun di dalam Katakana seperti di bawah :

わたし (H'gana): 'watashi' (makna mengikut konteks ayat)
私 (Kanji) : watashi = saya
渡し ( Kanji) : watashi = serah

あぶ (H'gana) : 'abu' (makna mengikut konteks ayat)
アブ (K'kana) : Abu (nama orang)
虻 (Kanji) : abu (nama sejenis lalat)

Sekarang makna perkataan menjadi lebih jelas kerana terdapat tulisan yang spesifik mewakili makna yang spesifik. Cuma kelemahan sistem sebegini adalah pengguna bahasa Jepun perlu menghafal sejumlah karakter2 Kanji beserta cara bacaannya untuk dapat menggunakannya dengan betul. Terus terang saya juga masih tidak mahir di dalam menulis Kanji. Lagilah dengan ada teknologi menaip, memang mudah lupa kalau tak ditulis selalu. Membaca masih ok lagi, itupun ada juga karakter yang saya faham maknanya tapi tak reti nak baca.

Buat masa ini saya tidak akan berkongsi pelajaran menulis Kanji kerana ianya sukar diajar secara online begini. Mungkin anda boleh cari video2 tutorial di dalam youtube jika ingin belajar lanjut tentang cara2 menulis Kanji dengan strok2 yang betul. Namun saya tetap akan menggunakan Kanji di dalam contoh2 ayat dengan memberi cara bacaannya sekali. Lama2 kelamaan insyaAllah dapat juga kita hafal serba sedikit karakter2 yang selalu digunakan walaupun di dalam tulisan Kanji.

Baiklah, itu sahaja dari saya untuk hari ini. Jika ada apa2 kemusykilan bolehlah kemukakan di ruangan komen ya. Terima kasih!

Mata ne!



1 comment:

  1. hiragana digunakan untuk perkataan berasal drp jupun
    katagana plak digunakan utk perkataan bkn drp jepun cth kamera,toilet,komputer dll,ia juga digunakan utk tulis nama org.
    harap ini dapat membantu..^_^

    ReplyDelete