Yang sama-sama ingin belajar

Khamis, Disember 15, 2011

B. Jepun : Mari mengira!

gambar hiasan


Salam semua dan こんにちは!

Pada hari ini kita akan belajar mengira di dalam bahasa Jepun. Kita akan mula dengan nombor 1 sampai 10.
Mari sama-sama lihat rajah di bawah. Klik gambar untuk besarkan ya.

 
Bagi sesiapa yang tahu bahasa cina dan korea, adalah mudah untuk menghafal nombor-nombor di dalam bahasa Jepun kerana keserupaannya. Tulisannya pun sama dengan tulisan cina. Oleh itu anda semua bertuah kerana dapat belajar mengira di dalam 3 bahasa sekaligus pada hari ini! Tepuk tangan sket.. ok terima kasih.

Jika kita perhatikan ada beberapa nombor yang mempunyai dua jenis bacaan iaitu nombor 4 , 7 dan 9.
Kalau nombor 9 tu kita boleh faham lah juga apabila bacaan ‘kyu’ mungkin nak dipendekkan maka jadilah ‘ku’. Tapi bagaimana dengan nombor 4 dan 7 ni?

Secara ringkasnya untuk no 7, bacaan ‘nana’ dan ‘sichi’ boleh bertukar ganti sesuka hati. Suka hatilah nak pakai mana satu.

Tapi untuk no 4 dan 9 ni dia ada situasinyalah. Nak terangkan nanti pening pulak. Takpelah nanti saya terangkan bila sampai masanya. Buat masa ni pakai saja yang mana suka.  
Don’t worry too much okay, bak kata orang putih.

Tentang cara menulis, ingat tak cara menulis Kanji yang saya dah kongsikan satu ketika dahulu? Kalau tak ingat boleh rujuk semula ya. Saya nak terangkan dengan rajah semua, tapi belum beli lagi telefon yang boleh tulis2 tu kan. Kalau ada benda alah tu senang sikit saya nak tunjukkan.

Oklah setakat itu saja buat kali ini. Maaflah banyak membebel daripada mengajar. Saya harap agar ilmu yang dikongsi ini dapat menjadi manfaat kepada semua.

Jumpa lagi next time.

また次にね!

バイバーイ!














Tiada ulasan:

Catat Ulasan