Yang sama-sama ingin belajar

Thursday, June 30, 2011

B. Korea : Lama tak jumpa!



Salam semua,

Lama tak jumpa! Kita bertemu semula di dalam pelajaran B.Korea selepas er... sebulan daripada pelajaran terakhir bahasa korea. Heheh.. maaflah ya lama tak post. Ok2 kalau dah lama tak jumpa seseorang itu, apa kita akan cakap? Sudah tentulah "Lama tak jumpa!" kan. Dan itulah yang akan kita pelajari hari ini.

Tanpa berlengah lagi, mari lihat perbualan di bawah.

B.Melayu

Amat : Selamat pagi.
Usin : Selamat pagi.
Amat : Lama tak jumpa. 
Usin : Ya, saya baru2 ni sangat sibuk.
Amat : Oh, begitu.

B. Korea

아마드 : 안녕하세요. (annyeong-haseyo)
우신 : 안녕하세요. (annyeong-haseyo)
아마드 : 오랜만이에요. (o-ren-man-i-e-yo)
우신 : 네,저는 요즈음에 너무바빠요. (ne, cho-neun yojeueum e nomu pappa yo)
아마드 : 아,그래. (a, geurae)


Di dalam perbualan ringkas di atas, ucapan 'lama tak nampak' akan diucapkan samada selepas ucapan selamat ataupun sebagai ucapan pertama apabila bertemu setelah sekian lama tak berjumpa.

오  랜   만   이  에  요
 o  ren man   i   e  yo


Biasanya ucapan ini akan dijawab dengan ucapan yang sama sebab biasanya kedua2 pihak yang lama tak nampak masing-masing. Tapi di zaman facebook ini kadang2 sorang saja yang rasa macam lama tak nampak kawan dia, tapi yang sorang lagi selalu je stalk member dia kat fb, so di dalam kes seperti itu sorang sajalah yang ucap seperti di atas.

Ok setakat itu saja untuk kali ini. Jika ada peluang, amal2kanlah walaupun bukan dengan orang korea. Sebut je biarlah orang nak kata poyo ke apa ke. Untuk kita juga. Hanya dengan berlatih kita akan dapat kuasai sesuatu itu.

Jumpa lagi di lain kali.
안녕!





No comments:

Post a Comment