Yang sama-sama ingin belajar

Friday, February 11, 2011

Cara sebutan Bahasa Korea dan Bahasa Jepun.

Ihsan daripada Peter Norvig. 

Salam semua, 

Entri ringkas sahaja untuk hari ini. 

Saya ada dapat beberapa soalan tentang bagaimana hendak sebut sesuatu perkataan di dalam bahasa korea mahupun jepun. 

Saya pun akui yang di blog ini saya hanya tunjukkan bagaimana nak sebut tapi itupun dengan tulisan jugak, dan bukan dengan bunyi, maka memang susah nak bayangkan bunyinya bagaimana. 

Di sini saya ingin memperkanalkan Google Translate. 




Ya, dah ramai yang tahu tentang Google Translate ini namun kalau anda perasan ada fungsi "Listen"  di bahagian bawah yang akan menyebut apa saja yang anda tuliskan di situ.

Gambar je ni, takyah nak klik2 ya

Saya dah test dan ya ianya memang sebut dengan sebutan yang betul. Cuma anda kenalah taip di dalam tulisan korea atau jepun yang betul kalau nak suruh dia baca kuat-kuat. Bagus untuk latihan tulisan anda semua heheh :)

Ok itu saja untuk hari ini. 

Selamat berlatih!

またね!


7 comments:

  1. Dah lama dh tahu pasal fungsi listen ni, saya selalu guna kalo nak tahu sebutan dlm bahasa lain.Sebutan nya pun bagus.. tp setengah bahasa x berape berfungsi dgn baik, contohnya funsi listen dlm bahasa Indonesia, suaranya lebih kurg macam Microsoft Sam :p,

    ReplyDelete
  2. Ahmad : ya ianya satu tambahan yg sgt berguna kpd google translate.. kalau ada yg lain bolehla kongsikan bersama juga ya..

    n.hidayah : sama2.

    ReplyDelete
  3. google translate ni xley pkai...kdg2 bukan btol pon..ayt tunggang tebalik...hahaha

    ReplyDelete
  4. Syakir : ya memang susah nk translate pakai mesin.

    Yang penting fungsi listen tu untuk kita dengar bunyi ayat2 yang kita sendiri tulis..

    kalau jumpa yang lain akan saya perkenalkan lagi.

    ReplyDelete
  5. Akak gunakan untuk dengar satu-satu perkataan tu. Ok je. Bukannya ada pilihan lain. Belum ada Mamat Korea/Jepun nak tolong ajar percuma. INi pun sudah membantu sangat. Arigatou gozaimasu

    ReplyDelete
  6. Numpang lewat yah...
    Bagi yang ingin belajar bahasa korea dari basic bisa dikunjungi idkor.blogspot.com/
    lets learn korean :D

    ReplyDelete