Yang sama-sama ingin belajar

Selasa, Mac 20, 2012

B.Korea : Dan sebenarnya..


As-salam dan selamat sejahtera,

Selamat bertemu kembali. Pada hari ini saya ingin berkongsi tentang kosa kata untuk bahasa korea. Tidak susah, dan mungkin ramai yang sudah tahu. Kalau belum tahu pun mungkin sudah selalu dengar.

Okey perkataan yang ingin saya kongsikan hari ini adalah perkataan asas iaitu '그리고' yang bermaksud 'Dan'.

Mari kita ikuti dialog ringkas di bawah :

Hiro : Kita keluar jom.
Azusa : Ke mana?
Hiro : Pergi tengok wayang ke. Dan pergi shopping.
Azusa : Shopping? Jom!

히로: 우리 나가자. (Uri nagaja)
아주사: 어디에? (Oedi e?)
히로: 영화라도 보자. 그리고, 쇼핑하자. (Yeonghwa rado poja. Keurigo, sho-pping haja.)
아주사: 쇼핑? 가자!(Sho-pping? Kaja!)

*dialog di atas ni menggunakan bahasa tak formal yang sesuai digunakan sesama rakan rapat saja.

Begitulah salah satu contoh penggunaan 'keurigo' ini. Biasanya digunakan pada permulaan ayat, sebagai menunjukkan kesinambungan dua ayat. Kalau dalam bahasa melayu kira macam penanda wacanalah, cuma dalam bahasa melayu 'Dan' tak boleh digunakan di permulaan ayat.  

Keurigo juga digunakan di pertengahan ayat seperti 'dan' yang biasa kita gunakan.

Contoh : 
"Di sini ada epal, oren, dan kucing."
" 여기에 사과, 오렌지, 그리고 고양이가 있어요."
 (yeogi e sagwa, orenji, keurigo koyangi ga isseoyo)

 Ok mudah kan? Sebenarnya selain 'keurigo' ini ada beberapa perkataan lain juga yang digunakan untuk menyatakan maksud 'dan'. Namun yang boleh diletakkan di hadapan ayat setakat yang saya tahu hanya 'keurigo' ini saja, maka sebab itu saya perkenalkannya hari ini.

Oh ya Hiro dan Azusa tu nama bagi watak2 di dalam e-novel saya 'Lagu Cinta Osaka' (selit promo sat). Linknya ada di sebelah kanan ni. Kalau berminat bolehlah baca dan komen ya.

Baiklah itu saja daripada saya untuk kali ini. Kita jumpa lagi di kali seterusnya ya. Selamat berlatih.

안녕히계세요! Bye!

 Nash Azly




4 ulasan:

  1. Annyeong Haseyo..Chiriemil zan imida...baru jumpa blog nie..sy skrg tgh bljr bahasa korea..sgt2 hrp dpt cpt bljr..hope dpt membantu..Kamsahamnida...

    BalasPadam
  2. annyeong haseyo. nash imnida. selamat datang dan selamat belajar bahasa korea. moga dapat berkongsi pengetahuan sama2 ya :)

    BalasPadam
  3. Saya x brape fhm apew yg awk tulis

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin ayat saya berserabut sangat kot.. :)

      Padam